5+1 tip co udělat, než začneme s tvorbou nového webu!

Potřebujete nové webové stránky? Správná volba! Ale než s tvorbou webu začnete, zamyslete se nad několika důležitými fakty, které ji zásadně ovlivní.

Co je tedy konkrétně potřeba udělat? Nad čím se zamyslet? S tím vám pomůže našich 5 základních tipů + 1 bonusový!

1) Zajistěte si kvalifikovaný personál

Stále se setkáváme s případy, kdy společnost nebo jednotlivec spustí svůj ideálně připravený web a tím to pro ně končí. Chyba! Samotné stránky nebudou plnit vaše očekávání, pokud jim nedáte dostatečnou péči.

V dnešní době, kdy “obsah je král” (Bill Gates), musíme neustále naše stránky aktualizovat a starat se o to, aby nám byznys rostl.

Kdo ale bude nový obsah tvořit? Nejlépe člověk, který zná veškeré výhody a úskalí v daném oboru. Externista nejspíše nebude znát vaše produkty a služby lépe než vy nebo váš personál! Máte ale takového člověka?

Ideálním řešením pro tvorbu kvalitního obsahu je spolupráce externí firmy se znalostí online marketingu a SEO a interního pracovníka, který bude daný obsah tvořit a komunikovat se zákazníky.

Image 0

2) Vyprofilujte si svého zákazníka

Dalším důležitým krokem, nad kterým se musíme zamyslet, jsou naši zákazníci. Jaké jsou cílové skupiny našeho podnikání? Kdo bude realizovat nákup? Na koho budeme cílit marketingové kampaně?

V tomto kroku je vhodné sestavit si takzvané persony. O co jde?

Zjednodušeně se jedná o vytvoření imaginarních profilů typických zástupců dané cílové skupiny. Musí reflektovat jak jeho silné, tak slabé stránky. Ideálně je tento profil založen na reálných datech, která jsme získali výzkumem. Mnohdy ale není možné tvořit persony jinak než na základě zkušeností. I to není špatně, pokud si uvědomujeme jejich limity.

Proč persony tvoříme?

  • Víme konkrétně, ke komu mluvíme
  • Podpora empatie - snáze získáme k danému uživateli vztah, který nám usnadní následnou komunikaci
  • Rychlá představa o jeho potřebách
  • Lepší sdělení našeho záměru dalším stranám (zlepšení vnitřních a vnějších marketingových procesů)

Kolik person vytvořit?

V této problematice je vhodné řídit se pravidlem - ani málo ani moc. Pokud sestavíme pouze jednu personu, určitě nepokryjeme veškeré cílové skupiny. Více než 5 person může být naopak kontraproduktivní, můžeme mít problém například s komunikací.

Na co si dát pozor?


  • Nedělat persony k obrazu svému - nikdo není dokonalý
  • Persona nevystihne celou cílovou skupinu
  • Persona pro ČR nebude stejná jako persona pro SR
  • Špatné vyprofilování může negativně ovlivnit výsledek kampaní

Image 1

3) Zvolte si cíle vašich webových stránek

Následně je nutné se zamyslet nad tím, co je cílem webové stránky. Co chceme, aby náš zákazník na webu udělal? Aby nám zavolal? Vyplnil poptávkový formulář? Objednal produkt či službu?

K těmto cílům musíme umět zákazníka nenásilně dovést. Prvky, které vedou k iniciování daných akcí, nazýváme “call-to-action” prvky.

určení cílů webu vám mohou pomoci zkušenější lidé, kteří se v online byznysu pohybují delší dobu. Nejlepší je ovšem, když se nad stanovením cílů zamyslíte sami. Vy musíte vědět, co od webu očekáváte.

Pokud máte e-shop, nejspíše bude vaším cílem samotný prodej nebo kontakt. Pokud jste bloger, tak pro vás může být cílem sdílení na sociálních sítích. Pokud máte portál s aktuálními informacemi, může to být prokliknutí na další článek.

K dosažení cílů je nutné mít dobře strukturovaný web a vhodně využít zmiňovaných call-to-action prvků, jako jsou například:

  • vložit do košíku
  • rychlý kontakt
  • sdílení na sociálních sítích
  • poptat podobné řešení
  • přihlásit se k odběru atp.

Vhodné je zvolit si měřitelné cíle. K tomu můžete využít nástroj Google Analytics, který vám ukáže, nakolik web plní vámi nastavené cíle (např. jakou míru prokliku má poptávka podobného řešení).

Mějte napaměti, že pokud chcete, aby uživatel dosáhl vašeho cíle, musí dosáhnout nejprve toho svého. V tom vám pomůže obsah, uživatelská přívětivost, reference a spousty dalších faktorů.

Testování call-to-action prvků

Pokud vám přijde, že nějaké tlačítko nefunguje tak, jak by mělo, například míra prokliku není příliš velká, zkuste jinou variantu, např. A/B testování

Divili byste se, jaké výsledky může mít změna velikosti tlačítka, jeho text, barva nebo třeba pozice. Mnohdy můžeme změnou dosáhnout růstu konverze v desítkách ale i stovkách procent.

Image 2

4) Analyzujte klíčová slova

Popsání analýzy klíčových slov by dalo na několikastránkový manuál. Jak ji jednoduše definovat?

Můžeme říct, že pomocí dostupných nástrojů (Sklik, AdWords ad.) hledáme dotazy týkající se našeho oboru podnikání, které uživatelé internetu zadávají do vyhledávačů. Tvoříme si rozsáhlou databázi získaných klíčových slov, které následně analyzujeme pro potřeby informační architektury nebo například obsahové strategie.

Víme, na co a jak se lidé dotazují, a tak jim můžeme nabídnout relevantní odpovědi na jejich otázky. Zasáhneme tak potenciálního zákazníka již ve fázi, kdy ještě není rozhodnut o nákupu. Budujeme si tak pozitivní vztah, fanouškovskou základnubrand.

Zaměřte se na "long-tailové dotazy" - složené z více slov. Pokud se budete snažit cílit na základní dotazy, které mají vysokou hledanost, tak narazíte na velkou konkurenci a s tím spojenou finanční náročnost marketingových kampaní.

Long-tailové dotazy jsou ale většinou méně konkurenční a přitom vám přivedou velmi relevantní návštěvnost skoro zadarmo.

Image 3

5) Sestavte si Informační architekturu

Informační architektura je nedílnou součástí informatiky. O co v ní jde?

  • jednoduché a účelné třídění informací
  • efektivní uspořádání informací
  • správné pojmenování

Ve své podstatě se jedná o stavbu webových stránek, portálu nebo e-shopu. Správná informační architektura nám usnadňuje vyhledávání informací, produktů atp. Zároveň vede i ke zvýšení zisků a brandového podvědomí.

Pomocí informační architektury lépe navrhneme samotnou strukturu webu. Co budeme mít v menu, jaké budeme mít vstupní stránky, kde odpovíme uživatelům na jejich otázky, jaká bude provázanost mezi jednotlivými stránkami, kam vložíme call-to-action prvky atp.

Správně strukturovaný web vede ke zvýšení jeho důvěryhodnosti a zároveň je uživatelsky velmi přívětivý!

Image 4

+ 1 TIP na víc

Definujte si výhody vašeho podnikání! V čem jste unikátnílepší než vaše konkurence? Nebojte se tyto výhody na webu prezentovat, budujete si tak ZDARMA důvěru zákazníků!

Jak mohou výhody vypadat?


  • nejrychlejší dodání a doprava zdarma
  • unikátní technologie
  • rodinná firma
  • domácí suroviny
  • 30 let zkušeností
  • servis 24/7
  • 54 kamenných prodejen po celé ČR

Image 5

Z dlouholeté zkušenosti s vývojem webových stránek můžeme potvrdit, že podcenění těchto oblastí může vést k problémům při tvorbě nového webu, ale i jeho následného provozu. Myslete tedy dopředu a připravte váš web tak, aby vám byl dobrým sluhou pro vaše podnikání!

O tom, jak dále pracovat s vaším webem, pokud ho již máte vytvořený, se můžete dočíst v článku "6 tipů jak rozvíjet svůj web". 

zpět na seznam článků
Filip Vlkanova
projekt manažer
Související články
Pošlete nám nezávaznou poptávku
Kontaktujte nás